Matka Cerniin keväällä 2004

Äidinkielen 8. kurssi

19.2.- 8.4 + opintomatka 17.4. - 26.4.

 

Tavoitteita

Kurssi vie oppijat matkalle Sveitsiin Cerniin. Opintomatka liittyy lukion modernin fysiikan kurssiin, jonka tavoitteena on tutustua fysiikan kehittymiseen tieteenä 1900 -luvulla. Kurssilla perehdytään myös tämän päivän keskeisiin fysiikan perustutkimuksen ongelmiin sekä niiden tutkimusmenetelmiin. Cern täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Tavoitteena on nivoa juhlavuotta äidinkielen kurssin töiden - lehtiartikkelin ja minidraaman - teemoihin.

Äidinkielen tehtävänä on auttaa fysiikan asioiden oppimista.

Äidinkielen 8. kurssilla opiskelijat osallistuvat paneelikeskusteluun. Paneelikeskustelun aiheen pohjalta valmistuu joko aineistoaine tai essee.

Opiskelijat tuottavat oman fysiikan projektin aiheesta ryhmänsä kanssa minidraaman.

Yhdessä oman ryhmänsä kanssa opiskelija on tiedetoimittajana Cernissä ja kirjoittaa aiheestaan lehtiartikkelin; ryhmä tutkii aiheen taustoja jo Suomessa, miettii näkökulman, haastateltavan ja kysymykset valmiiksi. Ryhmä pitää puheenvuoron luokalle aiheesta. Aineistoa lehtiartikkelia varten opiskelijat keräävät yhdessä ja haastattelevat Cernissä. (Yksi kuvaa, muutamat haastattelevat, muutamat tekevät muistiinpanoja) Jokainen kuitenkin kirjoittaa omanlaisensa lehtiartikkelin.

Äidinkielen kurssin kirjallisten töiden tavoitteena on hioa ja kerrata omaa kirjallista ilmaisua ylioppilaskokeessa tarvittavien taitojen suuntaisesti.

 

Arvioitavat työt

•  Paneelikeskustelu 15 minuuttia

•  Paneelikeskustelun aiheen pohjalta opiskelija kirjoittaa joko esseen tai aineistoaineen

•  Minidraaman käsikirjoittaminen ja esittäminen ryhmän kanssa

•  Tiedetoimittajana Cernissä (lehtiartikkeli, johon liittyy haastattelu + valokuvia.) Yhdessä oman ryhmänsä kanssa opiskelija on toimittajana opintomatkalla; ryhmä tutkii taustoja jo Suomessa ja miettii näkökulman, haastateltavan ja kysymykset. Ennen matkaa ryhmän puheenvuoro koko luokalle. Haastattelu Cernissä.

•  Lehtiartikkeli

•  Esiintyminen työnäytepäivänä 13.5.2004

 

Aikataulu

19.2.- 20.2

Opiskelijat jakautuvat työryhmiin

Mikä on Higgsin hiukkanen?

 

23.2.- 27.2

Miten avaan sitä materiaalia, jota minulla on. (Merkityssuhdekaavio)

Sanakirja keskeisistä käsitteistä.

Aineistoainetta ja paneelikeskustelua varten ryhmille jaetaan artikkelit. Aktiivisen lukijan keinoin avaamme artikkeleita.

 

8.3.- 12.3

Aineistoaine vai essee?

Miten valmistaudun paneelikeskusteluun?

Teoriaa esseen tekemisestä.

 

15.3.- 19.3

Aineistoaineen kirjoittaminen.

Paneelikeskustelut 18. maaliskuuta.

 

22.3.- 26.3

Miten teen minidraaman? Suunnitteleminen, käsikirjoittaminen ja harjoitteleminen.

Aineistoaineen/esseen palautus 26. maaliskuuta.

 

29.3. - 2.4

Minkälainen lehtiartikkeli opintomatkalta syntyy? Miten alan sitä valmistella? Minkälaisia lauseita kirjoitan? Tutkivaa journalismia.

 

5.4. – 8.4

Minidraamojen esittäminen.

Lehtiartikkeleiden taustatyö kaikilla tehtynä. Puheenvuorot luokkakavereille.

 

Työnäytepäivä opintomatkan jälkeen; torstaina 13.5.2004.